Borta bra men hemma bäst?

Image

Vi nås återigen av nyheter om en influensaepidemi som sprider sig österifrån. Den här gången är det inte grisar eller fåglar som bär skulden, utan myrslokar eller möjligtvis ormar.
Och rädslan sprider sig över världen. Hur påverkar det oss? Hur påverkar det världshandeln? Kan viruset sprida sig via importerade paket från Kina?
För några år sedan skrev vi i Tandteknikern om hur bakteriekulturer från Kina överlevde transporten till Sverige och ledde till att tandläkare hade att hantera mögliga proteser.
Kanske är det därför oroliga människor ringer förbundet och frågar om importerad tandteknik från Kina är säker. De svar vi har fått angående Coronaviruset är att det inte överlever en transport till Sverige. Men kanske borde ändå den här typen av smittspridning mana till eftertanke. Coronaviruset har gjort att världshandeln har stannat av, och även turismen. Vad har vi egentligen för garantier för någonting och vad händer nästa gång? Blir det en pandemi?

Agonda är en liten fiskeby i södra Goa i Indien. Eller var, kanske man ska säga. Sedan några decennier har fisket bytts ut mot turism. Förutom sol, bad och kryddor är tandvård en produkt som går att sälja till hugade spekulanter.
Hela vägen längs den indiska kusten där turisterna flockas ligger tandvårdsklinikerna tätt. Ørjan Olsvik är professor i medicinsk mikrobiologi i Tromsö. Han skriver i Tandläkartidningen att de fem mest besökta länderna när det kommer till medicinsk turism är Thailand, Ungern, Indien, Singapore och Malaysia. En stor del handlar om tandvårdsturism.

Jag har träffat en svensk i Indien som lagade åtta hål för en bråkdel av priset i Sverige, och en engelsman som fick alla tänder utbytta, och en långsemester med frun, för ett lägre pris än om han hade gjort det i England.
– Det är fyra gånger dyrare att göra det hemma. Tandläkare i England är från Indien i alla fall, sade han.
Men hur var det nu med kvalitet, hållbarhet och garantier?
I Sverige har vi länge klagat på att allt är för dyrt och i stället importerat billigt från lågprisländer.
Vi funderar inte mer på det utan tar bilen till närmaste köpcentrum och köper billiga prylar i plast tillverkade i Kina och hit­transporterade med flyg eller containerfartyg.
Och när det behövts har vi alltid kunnat ta ett flygplan någonstans för lite medicinsk turism.

Kanske måste vi ändå till slut börja fundera på om vårt sätt att konsumera är hållbart i längden. Enligt Världsnaturfonden (WWF) är det verkligen inte det.
Det skulle behövas mer än fyra jordklot om alla människor på jorden konsumerade som vi svenskar. Kanske är det ofta så att det vi eftertraktar finns på närmare håll. Dyrare men betydligt bättre och hållbarare.
Borta bra men hemma bäst?

Björn Hasselblad
Chefredaktör Tandteknikern

”Medicinsk turism skapar ekonomiska, kulturella, etiska, juridiska och rent medicinska problem som inte bara angår den enskilda patienten, utan även kan drabba patienter i hemlandet genom import av smittsamma sjukdomar som kanske inte går att behandla".

Ørjan Olsvik, professor
i medicinsk mikrobiologi